nuffnang

Wednesday 6 March 2013

Ronaldo Luiz Nazario da Silva: Sumber Inspirasi Daripada Seorang Lagenda


Dia merupakan salah seorang lagenda bola sepak tersohor di dunia. Berbekalkan kemahiran menggelecek yang hebat, larian yang pantas dan sentuhan penyudah yang berbisa, pemain ini sentiasa menghadirkan mimpi ngeri kepada pemain-pemain pertahanan di dunia semasa eranya.

Prestasi yang memuncak semasa mewakili kelab Barcelona membolehkan pemain ini dipilih sebagai pemain terbaik dunia pada 1996 dan 1997 sebelum menyertai Inter Milan pada 1998.

Ronaldo dan Brazil hadir ke Pentas Piala Dunia 1998 dengan reputasi hebat sebagai pemain terbaik dunia dan juara bertahan Piala Dunia. Segalanya tampak Piala Dunia menjadi milik mereka sekali lagi sehinggalah malapetaka menimpa Ronaldo dan Brazil pada perlawanan akhir menentang Perancis.



Pada pagi sebelum perlawanan akhir, dia dikatakan diserang sawan dan tidak cergas untuk beraksi. Walau pun bergelut dengan masalah kecergasan, Ronaldo tetap diturunkan dan akhirnya dia gagal mempamer aksi diharapkan. Pada perlawanan akhir itu, Brazil tewas dan gagal mepertahankan Piala Dunia yang dimenangi mereka pada 1994. 

Selepas itu nasib malang seolah terus menghantui Ronaldo. Rentetan bermula pada  21 November 1999 ketika beraksi dalam perlawanan Serie A menentang Lecce yang merekodkan kecederaan lutut yang serius dialami Ronaldo sehingga terpaksa diusung keluar padang. Ujian perubatan mengesahkan pemain itu memerlukan pembedahan, sekaligus mengetepikannya daripada sebarang pertandingan antarabangsa selama empat bulan.



Dia kembali untuk perlawanan pertamanya pada 12 April, 2000 menentang Lazio dalam final Coppa Italia tetapi hanya untuk menyaksikannya beraksi hanya enam minit sebelum dia kembali mengalami kecederaan lutut dan terpaksa meninggalkan padang dengan kesakitan dan kehampaan. Pengesahan doktor terhadap kecederaan itu sungguh pahit untuk ditelan Ronaldo. Dia mengalami kecederaan lutut yang sama yang memberi ancaman yang besar terhadap karier bolasepaknya. Ramai peminat yang menyangka masa depannya selaku pemain bolasepak profesional akan berakhir.

Namun pada 2002, Jurulatih Brazil Luiz Felipe Scolari kemudian membuat keputusan berisiko dengan menyenaraikan pemain itu dalam skuad Piala Dunia di Korea/Jepun.

Meskipun ramai yang meragui kemampuannya ketika itu terutamanya tahap kecergasan yang kurang meyakinkan, dia berjaya membantu Brazil merangkul Piala Dunia kelima dan menjadi penjaring terbanyak kejohanan dengan sembilan gol dalam tujuh perlawanan



Kejayaan Ronaldo mampu memberi inspirasi kepada sesiapa jua yang melalui detik-detik sukar dalam hidup untuk tidak berputus asa dan terus berjuang sehingga mencapai apa yang dihajatkan.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...