nuffnang

Friday, 18 March 2016

Sebuah pengharapan...

dan suatu perjalanan yang panjang
dan suatu penamat yang misteri
dan liku-liku ranjau
ada gelap
ada cerah
ada mudah
ada susah
ada hujan
ada panas
ada sedih
ada gembira

dan suatu pengharapan yang tiada hujung
kadang samar
kadang jelas
kadang tinggi
kadang rendah
kadang utuh
kadang goyah

selalu air mata sendu
keluar di tangis pilu
selalu air mata gembira
keluar di tangis suka
selalunya duka
selalunya suka

namun sebuah pengharapan
tetap pengharapan
mengharap suka bukan duka
mengharap gembira bukan sedih
mengharap air mata gembira
bukan air mata duka

ya...
pengharapan tetap pengharapan..........








Tuesday, 8 March 2016

Berhabuk blog ni..

Akhirnya berhabuk blog ni..entah la,kadang2 aku terfikir ade ke org bace blog aku ni...mcm syok sendiri jer..kikiki....

Sunday, 9 August 2015

Sepagi di pasar tani kuantan

Pagi ni pegi menjelajah pasar tani kuantan..yang ni adalah pasar tani terbesar di sini..ada setiap ahad..ahad jer..sabtu takde..

Walaupun lame dh keje kt gambang ni,ni la first time aku pegi pasar ni..ntah,xrase nk pegi pun sblm ni..

Memang byk brg..yg susah2 nk cari kt tempat lain,kt sini ade..

Saturday, 1 August 2015

Sambungan pulut durian..

Nah..ini pulut durian yg aku katakan hari tu..
Hari ni baru dapat merasa semula,
Hari tu tak buat pulut,mkn durian jer..
Sedap wooo..


Selamat menjamu mata..:-) 

Saturday, 25 July 2015

Berakhirnya usia dua pohon durian tua

Masa bercuti raya kat kampung dua minggu lepas,aku baru perasan tentang ketiadaan dua pohon durian tua ini. Aku anggap dua pokok ini tua sebab sejak ingatan aku tentang keberadaan di dunia yg fana ini,dua pokok ini dah terpacak kt muka bumi dalam kawasan rumah haji adam & hajah kalthom ini.

Satu pokok durian ni ditanam di belakang rumah,hampir dgn kawasan perkuburan kampung Gong Terap. Satu lagi ditanam sebelah rumah,berdekatan dgn tandas lama kami. Mungkin kerana berada dlm kedudukan geografi yg unik ini,rasa buah durian yg dihasilkan oleh dua pokok ini tdk pernah mengecewakan. Isinya sentiasa kuning,lemak & manis (walaupun kekadang terfikir gak ape yg diserap oleh akar pokok2 ni bila terpacak di kawasan unik ni..takpelah janji sedap..haha..)

Bila aku memandang jauh di belakang rumah,ada suatu kejanggalan pd pandangan mataku. Ye,pokok durian tu dah takde!bila masa dia hilang?tumbang ke atau ditebang..
Aku pandang ke sisi rumah,pokok durian satu lagi pun dh tinggal tunggul..kesan ditebang..

Aku terfikir,begitulah hidup. Yang muda akan tua..yang ada pun tak kekal..Diri aku sendiri pun makin tua..masa berlalu begitu cepat..hingga tak sedar,anak2 buah sendiri pun dh semakin besar.
"Eh,mimie dh tingkatan 2?aku igt darjah 6 lg.."reaksi aku bila bertanya perihal seorang anak buah. Ish..ish..aku tak perihatin ke..atau ditinggalkan arus masa?

Friday, 24 July 2015

Pulut Durian Yang Menambat Selera..

Sejak sebulan yang lepas,bumi Gambang ini disinggahi musim durian. Sungguh aku begitu teruja menikmati saat-saat begini. Cuma kali ini musim durian jatuh pd bulan puasa. Jadi tak dapatlah nak melahap raja buah ni di siang hari. Namun sbg salah seorang penggemar tegar,buah durian tetap kunikmati selepas terawih. Kalau dlm seminggu tak merasa keenakan buah ini,terasa air liur seakan meleleh..Issh..ketagihan jenis apakah ini?

Tadi,lepas solat jumaat,aku terpandang longgokan durian di satu gerai. Nilah peluang pertama nk menikmati buah ni lepas bulan posa ni..Lantas aku ke kedai membeli santan dan sejurus itu terus  singgah ke gerai durian itu. Apa kaitan santan dan durian?

Ini dia....

Alaa aku ingat nk upload pic pulut doyan ni dari file hanpone..rupa2nya gambar2 byk terdelete,
Waaaa..ni la akibat tak wat backup..


NOTA:MULAI ENTRY INI KATA GANTI NAMA 'PENULIS' AKAN DIGANTIKAN OLEH 'AKU'



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...