nuffnang

Monday 11 March 2013

Nyalakan Aku Sebuah Harapan

Seorang lelaki keseorangan dalam bilik yang gelap. Tiada cahaya. Ketakutan dan kesunyian bergabung menjadi satu, menguasai fikirannya yang kosong. Dalam teraba-raba mencari pintu keluar, tiba-tiba tangannya tercapai suatu kotak. Perlahan-lahan dia menyentuh isi kotak itu. Terasa seperti lilin. Dia terus teraba-raba lalu tersentuh sesuatu. Terasa seperti mancis. Dengan cepat dia menyalakan mancis itu. Dia dapati ada tiga batang lilin dalam kotak itu. Dengan cepat dia mencapai satu lilin. Lalu dinyalakan lilin itu. "Baru terang sedikit bilik ini,"bisiknya. Dia mencapai lilin kedua dan ketiga lalu terus dinyalakan kedua-dua lilin itu. Setelah semua lilin itu dinyalakan biliknya telah terang. Dia tidak lagi ketakutan dalam kegelapan.
Tiba-tiba dua lilin telah padam. Tinggal satu sahaja lilin yang masih menyala.

Lilin pertama berkata, "Aku adalah kekayaan. Aku boleh menerangi hidup, tapi aku tidak kekal. Aku boleh terpadam."
Kemudian lilin kedua berkata,"Aku adalah kebahagiaan. Aku pun boleh menggembirakan, tapi aku juga tidak boleh kekal."

Lilin ketiga yang masih menyala berkata, "aku adalah harapan. Selagi kau mengharapkan aku, aku tidak akan terpadam."

...selagi harapan tidak terpadam....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...