nuffnang

Monday 4 March 2013

Masalah Oh Masalah

Seorang ahli perniagaan pergi ke sebuah pulau di sebuah negeri dengan menaiki sebuah pesawat untuk berjumpa dengan seorang prospek pelanggannya di sana. Dia bercadang berada di sana selama lima hari. Pada hari pertama dan kedua segalanya berjalan lancar. Namun pada hari ketiga, tiba-tiba dia mendapat panggilan telefon dari seorang kakitangan di pejabat. Dia diberitahu bahawa pejabatnya telah dipecah masuk dan banyak aset syarikat telah hilang. Berita itu sangat mengejutkan. Dia berasa risau dan  tidak bersemangat untuk meneruskan agendanya di pulau berkenaan dan ingin segera pulang ke pejabatnya.


Dia terus menelefon syarikat penerbangan untuk menempah tiket. Namun dia diberitahu penerbangan seterusnya untuk keluar dari pulau itu ialah pada hari ahad iaitu dua hari berikutnya. Apakah yang mampu dia lakukan?Adakah dia tidak mampu berbuat apa-apa selain termenung dan gelisah sementara menunggu hari penerbangan?Adakah dia akan resah gelisah sehingga sanggup membatalkan agenda untuk memajukan perniagaannya di pulau itu?


Hakikatnya, tiada apa yang mampu dilakukan lelaki itu untuk kembali ke pejabat dengan segera selain hanya mampu berdoa supaya tiada perkara lebih teruk berlaku kepada syarikatnya. Perkara yang terjadi telah pun terjadi dan dia tidak mampu untuk berada pejabatnya. Sebenarnya terdapat masalah yang tidak akan selesai walaupun seseorang itu berfikir dari malam sampai pagi selama beberapa hari. Dalam kes seperti ini, bertenang dan berdoa adalah ubat paling mujarab.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...