nuffnang

Saturday 2 March 2013

Kisah Tikus, Lembu dan Ular: Siapa Yang Kena?

Di suatu kawasan berhampiran rumah sepasang petani, tinggal sekumpulan tikus dan beberapa haiwan lain. Tikus itu selalu merosakkan makanan petani. Kumpulan haiwan ini selalu meredah masuk ke dapur rumah petani tersebut semasa ketiadaan tuan rumah untuk mencuri makanan. Suatu hari sepasang petani tersebut keluar ke pekan.

"Jom kawan-kawan,mereka dah keluar,kita redah..."
Seperti biasa kesempatan ini diambil oleh sekumpulan tikus itu untuk meredah dapur rumah petani itu untuk mencari makanan. Kebetulan hari itu, petani tersebut terlupa menutup pintu gerobok yang menyimpan makanan mereka dan peluang ini tidak dilepaskan oleh tikus-tikus itu untuk berpesta dan menikmati makanan itu. Dalam keseronokan menjamu selera, sepasang petani pun pulang. Tikus-tikus yang terkejut bertempiran lari kecuali seekor yang tertinggal. Tikus itu lari menyorok ke bawah meja tanpa disedari oleh petani itu. Tikus itu memerhati petani itu mengeluarkan makanan dari bungkusan plastik yang dibeli. Makanan yang dikeluarkan menyebabkan tikus hampir meleleh air liur dan mula memasang rancangan untuk mencuri pada waktu lain. Setelah asyik memerhati satu persatu makanan dikeluarkan, tiba-tiba tikus tu terkedu apabila melihat barang terakhir yang dikeluarkan oleh petani tersebut.

Barang itu ialah perangkap tikus.

Tikus itu terkejut. Setelah petani tu keluar dari dapur, tikus itu terus melarikan diri dan memberitahu kawan kawannya tentang perangkap itu. Namun mungkin disebabkan kekenyangan, tikus-tikus yang lain tidak mengambil endah terhadap tikus itu. Tikus itu tidak berpuas hati.

Tikus itu pergi menemui itik dan memberitahu tentang perangkap itu dan menyuruhnya berhati-hati.
Kata itik,"Mana mungkin petani itu mahu menangkap aku, kan dia suka telur aku ini."

Tikus itu berasa kecewa. Lalu dia berjumpa dengan seekor ular dan memberitahu tentang perangkap itu.
"Tidak mungkin perangkap itu untuk menangkap ular..lagipun badan aku terlalu besar untuk masuk ke perangkap itu," ular itu berkata.

Tikus masih tidak berpuas hati. Dia bergegas menemui seekor lembu dan memberitahu hal tersebut.
Dengan penuh sombong lembu itu mengajukan soalan, "Adakah kau tidak boleh membezakan antara perangkap tikus dengan perangkap lembu?"

Tikus berputus asa dan terus pulang ke rumah. Malam itu, ketika kawan-kawan lain sedang tidur, tikus itu tiba-tiba terdengar suara petani di dapur rumah. Tikus itu perlahan-lahan ke dapur rumah untuk mengetahui apa yang terjadi. Terperanjat tikus itu apabila melihat ular yang ditemuinya tadi terperangkap dan tersepit dalam perangkap tikus itu. Ular itu meronta-ronta untuk melepaskan diri. Isteri petani itu yang bergegas ke dapur setelah medengar suara bising dari suaminya tanpa disangka telah dipatuk ular itu. Petani itu tak sempat menyelamatkan isterinya lalu isterinya meninggal dunia. Dengan penuh marah, petani itu memukul ular tersebut hingga mati.

Selama beberapa hari, petani tersebut berkabung akibat terlalu sedih. Demi membalas budi penduduk kampung yang menguruskan jenazah isterinya, petani itu ingin mengadakan kenduri untuk menjamu mereka. Lalu petani itu menyembelih lembu tadi untuk dijadikan laut.

Oleh sebab sikap tidak mengambil hirau dan tidak berhati-hati, ular yang tidak berkaitan dengan perangkap tikus itu telah terkorban. Tanpa disangka juga, lembu pun terheret sama terkorban.

Itik berkata,"mujur aku tak masuk  ke dalam dapur rumah,"
Jadi, siapa yang kena?

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...