nuffnang

Friday 1 March 2013

Burung Rajawali : Episod 2

Pada usia 40 tahun, paruh burung Rajawali berubah menjadi terlalu panjang dan bengkok hingga menyukarkan burung ini untuk mengoyak daging mangsanya. Kukunya bengkok hingga sukar mencengkam dan bulu-bulu pada bahagian punggung dan sayap menjadi tebal dan tidak sekata hingga sukar untuk terbang tinggi. Pada saat ini, burung Rajawali harus memutuskan sama ada menunggu hari kematian atau melalui proses menyakitkan untuk meneruskan hidup sehingga 30 tahun lagi. Namun untuk meneruskan hidup, tiada jalan mudah. Burung Rajawali harus terbang ke puncak gunung untuk melalui proses pemulihan keadaan fizikalnya selama 150 hari dan di sana, kesakitan dan kesengsaraan sedang menunggu.

Peringkat permulaan yang dilakukan adalah mematahkan paruh yang terlalu panjang dan bengkok dengan menghentak paruh ke batu hingga patah. Proses yang 'kejam' ini sangat menyakitkan hingga mengeluarkan darah. Proses pertumbuhan paruh yang baru mengambil masa beberapa hari. Setelah paruh baru tumbuh, burung Rajawali mencabut kuku kaki yang sudah bengkok dengan paruhnya satu persatu. Proses pertumbuhan kuku baru mengambil masa lebih lama berbanding paruh dan sudah pasti sangat menyakitkan serta mengeluarkan darah. Setelah kuku yang baru tumbuh, burung Rajawali melalui proses terakhir iaitu mencabut bulu di bahagian punggung dan sayap yang terlalu tebal dan tidak sekata.

Setelah berjaya melalui proses pemulihan selama 150 yang penuh sengsara, burung Rajawali muncul dengan tubuh baru dan membolehkan hayatnya dipanjangkan selama 30 tahun lagi.

Apakah terdapat suatu nilai yang boleh kita ambil dari kisah derita burung Rajawali ini?Sudah tentu ada sesuatu yang bernilai.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...