nuffnang

Tuesday 5 March 2013

Apabila Kambing Memanggil Harimau Untuk Hapuskan Biri-Biri

Di suatu tempat di pinggir sebuah hutan, tinggal sekumpulan biri-biri dan kambing. Dua kumpulan haiwan ini sering bergaduh kerana berebut makanan yang sama.

Oleh sebab tidak puas hati, ketua kumpulan kambing merancang sesuatu untuk menghapuskan kumpulan biri-biri ini. Tanpa pengetahuan kumpulan biri-biri itu, dia masuk ke dalam hutan berdekatan secara senyap. Dia meminta bantuan seekor harimau untuk masuk ke kawasan mereka dan membaham semua biri-biri itu. Untuk tidak menimbulkan kekecohan dia mensyaratkan harimau itu supaya membunuh seekor biri-biri sahaja setiap hari dan mesti dilakukan pada waktu malam.

Maka pada hari-hari berikutnya, bilangan biri-biri pun semakin berkurangan dan akhirnya langsung tiada. Hal ini sangat menggembirakan kambing-kambing itu. Mereka sangat memuji kecerdikan ketua mereka. Namun suasana kebingungan mula menyelubungi kumpulan kambing itu. Satu persatu ahli kumpulan mereka lesap. Setiap hari anggota kumpulan mereka berkurang hingga akhirnya tinggal si ketua itu sahaja.

Walaupun kehairanan, si ketua itu menjalani kehidupan seperti biasa. Dalam hatinya tetap gembira kerana dapat menikmati makanan tanpa perlu berebut dengan kambing-kambing lain.

Pada suatu malam seperti biasa dia bersiap untuk tidur. Namun tiba-tiba......................


Akhirnya si ketua kambing itu pun terkorban. Sehingga detik nyawa terakhirnya, dia masih tidak tahu selama ini harimau itulah yang menjadikan kambing-kambing di situ sebagai juadah makan malam. Di saat lehernya ditusuk dalam oleh sepasang taring harimau itu, dia masih tidak tahu kambing juga adalah makanan harimau itu dan bukan biri-biri sahaja.




2 comments:

  1. dari tangga ke puncak
    akhirnya jatuh ke lembah sempit
    ...bagaimana untuk bangkit kembali?
    setelah keletihan di puncak tinggi.

    ReplyDelete
  2. org2 tua pun ada kata,
    kalu nk jatuh,jatuh mase muda,
    kalu dh tua sgt baru jatuh,
    takut tak bangun2 dh lg...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...