nuffnang

Monday 12 May 2014

Sesejuk Hawa Pagi Di Bumi Cenderawasih: Bab 1

Hari merangkak pagi. Matahari kian menampakkan wajah. Menyuluh hening pagi. Daunan pokok-pokok hijau di tepi jalan masih kebasahan dek curahan hujan malam tadi. Angin yang bertiup perlahan menggerakkan rimbun daun seolah penari yang melenggok mengikut alunan lagu. Sebuah rumah kayu di tengah Kampung Cenderawasih itu masih kelihatan sunyi seolah tiada penghuni. Suara burung-burung menyanyi dan keriuhan kanak-kanak yang bermain menghiasi suasana pagi itu. Namun kemeriahan itu tidak mampu membangkitkan seorang pemuda yang masih lena di rumah itu.

"Eh, tak bangkit-bangkit lagi budak ni," terdengar suatu suatu dari bahagian dapur rumah. 
"Entah, senyap je..Cuba maknya kejutkan..Kan sampai tengahari dibuatnya tidur,"sahut satu suara yang lain.
Perlahan-lahan tubuh itu bangun. Berjalan perlahan menuju suatu bilik di rumah itu. Diketuknya pintu bilik berkali-kali.

"Faris...oo Faris...bangun..dah dekat tengahari ni..."
Masih sunyi reaksi dari bilik.
"Faris...."makin kuat sunyi memanggil.
"Ye mak...."baru kedengaran suara dari dalam bilik. Tapi begitu lemah. Antara dengar dan tidak. Pemuda di katil itu dengan perlahan membuka mata. Dia menggeliatkan tubuh yang terasa lemah. Matanya perlahan dibuka. Terasa pedih dan berair disuluh silau matahari dari jendela rumah yang berkaca. Digosok-gosok matanya yang terasa mengecil. Dengan rasa malas dia membangkitkan tubuhnya. Kakinya terus menuju ke pintu. Seraya membuka, pandangan matanya terus bersua muka dengan ibunya yang sedari tadi terjegat di pintu bilik itu. Dia tersenyum kecil.

"Pukul berapa ni mak," dia bertanya selamba.
"Pukul 11.30 dah," jawab emaknya, ringkas.
"Hah?11.30?"Jawapan ringkas itu cukup mengejutkan dirinya. Seperti ada suatu aura yang mengalir dalam badan hingga mencetuskan tindak balas pantas dalam sistem tubuhnya. Serta merta dia berlari ke bilik, dicapainya tuala dan bergegas ke bilik mandi.

Di sebuah rumah di hujung kampung itu, seorang lelaki muda mundar mandir di halaman rumahnya. Sesekali dia menjenguk ke hujung jalan dan sesekali dia berpatah semula ke tepi beranda rumah. Berkali-kali dia melihat jam tangannya.

"Ish, mana Faris ni..janji jam 10..,"rungutnya sendiri.
Berapa ketika menunggu, nun dari jauh ternampak kelibat seorang lelaki menunggang motosikal dengan laju ke arah rumahnya.
"Sorry Izzat..hehe..," kata Faris sambil tersengih.
"Ok..ok jom..dah lewat ni,"sahut Izzat tanpa banyak soal, menyedari masa yang kian pantas menghambat.
Seusai memakai helmet, Faris terus memecut motosikal dengan membonceng Izzat. Bunyi enjin menderum kuat membawa dua lelaki itu menuju ke Bandar Permaisuri.

Bandar Permaisuri. Bandar yang kian membangun. Bak cendawan yang tumbuh selepas hujan, banyak bangunan baru didirikan. Namun di sebalik semua itu, pihak Majlis Perbandaran masih mengekalkan kehijauan pokok-pokok di sekeliling bandar. Bandar Permaisuri tetap menarik pada pandangan mata. Menyusur jalan sepanjang bandar, seolah menyusuri jalan di pinggiran taman yang indah. Rimbunan daun pokok di sepanjang jalan ibarat payung yang menahan pancaran cahaya matahari. Redup dan dingin.

Dia sekawan itu telah sampai ke kaunter jualan tiket perlawanan akhir bola sepak kelab Malaysia di Stadium Permaisuri. Ramai orang yang telah beratur untuk membeli tiket.
"Aku rase better kita bergilir beratur..kau tunggu sini kat motosikal..kalau aku penat aku telefon kau.," cadang Faris. Izzat hanya menggangguk. Faris memasuki barisan. Barisan untuk membeli tiket itu adalah kawasan terbuka tanpa atap atau rimbunan daun pokok untuk menyerap haba pancaran matahari. Matahari yang semakin meninggi membawa bersama bahang kepanasan. Muka Faris mula berbintik peluh. Disekanya dengan belakang tangan. Dia sendiri tidak menyangka begini panjang barisan yang perlu dia beratur untuk mendapatkan tiket. Rasa kesal kerana terlewat bangun menyerang hati bertalu-talu.

Sedang asyik melayang fikiran, tiba-tiba lelaki yang beratur di belakang telah tertolak Faris. Tolakan yang agak kuat itu menyebabkan Faris hilang keseimbangan badan, mendorongnya untuk jatuh merempuh barisan depan. Rempuhan itu menyebabkan tiga orang dari barisan depannya terjatuh bersama Faris.
"Eh, apa ni brader?"Soal seorang lelaki yang terjatuh. Marah.
"Sorry..sorry bang..tak sengaja..,"jawab Faris dengan cemas.
"Apa sorry..sakit tau!"sahut yang lain.
Melihat kekecohan itu seorang lelaki dari barisan belakang datang ke depan mententeram keadaan.
"Maaf abang-abang, salah saya..saya terlanggar tadi..sorry,"kata lelaki itu dengan lembut.
Suasana kembali tenang. Namun hati Faris tiba-tiba berdebar. Dia terpandang seorang gadis selang beberapa orang di hadapannya yang tertoleh ke arahnya. Mungkin terkesan dengan kekecohan tadi. Mereka saling berpandangan.



7 comments:

  1. hehe...saja mengasah bakat terpendam...

    ReplyDelete
  2. Bila cerita ni nk bersambung?

    ReplyDelete
  3. Dalam pembikinan..bsambung esok..:-)

    ReplyDelete
  4. Hai..siap sempat tulis novel lg neh....da ltak jwtan ke mcm MB ganu demo tuh...hehehe..

    ReplyDelete
  5. ko patut bangga ade kawan yg jd novelis separuh mase ni..hehehe

    ReplyDelete
  6. Kalau novel ni laku 30,000 naskah. Kaya lah demo..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...