nuffnang

Wednesday 14 May 2014

Sesejuk Hawa Pagi Di Bumi Cenderawasih: Bab 3

Sesudah tersempak dengan Faris petang itu, Intan Syazliana terus pulang ke rumah dengan motosikal scooter milik kakaknya. Sebaik sampai dia terus disapa Azlin, kakaknya yang mesra dipanggil Along.
"Dapat tak tiket tu intan?"
"Dapat,"jawabnya ringkas. Kepenatan dan kepanasan berjemur masih terasa. Muncung saja bibirnya.
"Alaa..bucuk-bucuk, jangan muncung gitu, Along masak spesial untuk intan hari ni,"balas Azlin melihatkan muka muram Intan Syazliana. Intan Syazliana hanya tersenyum dan terus masuk ke rumah menuju ke biliknya. Sejurus menanggalkan tudung dia terus ke dapur. Perutnya mula mendendangkan lagu sentimental meminta makanan. Melihatkan lauk kegemarannya, asam pedam ikan pari terhidang di depan mata dia terus menikmati hidangan yang masih panas itu.

"Nah Along, tiket dua keping," kata Intan Syazliana sambil menghulurkan tiket perlawanan akhir bolasepak Kelab Malaysia kepada kakaknya.
"Along nak pergi dengan siapa nanti tengok bola?"Tanyanya.
"Dengan kawan la..,"jawab kakaknya ringkas.
"Terima kasih adik Along yang comel, kalau tak tak dapat tiket ni. Tak dapat la nak tengok lelaki pujaan Along kat padang.."sambung Azlin.
Intan Syazliana terdiam seketika.
Sejak bila Along suka tengok bola?Dia berfikir sendiri sambil merenung muka kakaknya yang nampak ceria dan manis. Muka yang hampir seiras dengannya. Malah, ketinggian pun hampir sama. Cuma Azlin tiada lesung pipit dan berkaca mata. Walaupun jarak usia mereka 10 tahun, namun wajah Azlin tampak bukan gadis yang menghampiri usia 30. Mungkin badannya yang kecil menampakkan raut keanakan pada wajahnya.

Sejak kehilangan kedua-dua orang tuanya tiga tahun lepas, Intan Syazliana tinggal berdua dengan kakaknya. Azlin adalah satu-satunya kakaknya. Dia tidak mempunyai adik beradik lain. Kepada Azlin lah tempatnya mencurah kasih. Berkongsi suka duka. Tugas Azlin sebagai guru di sekolah berhampiran kampungnya memberikannya banyak masa untuk diluangkan bersama Intan Syazliana. Namun Intan Syazliana sedar, suatu masa nanti kakaknya juga mempunyai kehidupannya sendiri. Suatu hari nanti kakaknya juga akan berkahwin dan mempunyai keluarga sendiri. Dan dia terpaksa mencari kehidupannya sendiri nanti.

Intan Syazliana menguap beberapa kali. Rasa mengantuk mula menyerang bila diterjah keletihan. Jam menghampiri 4 petang. Dia hampir terlupa tentang solat zohor yang belum ditunaikan. Lantas dia bergegas mengambil wuduk dan menunaikan kewajipan itu. Seusai bersolat, dia terus membaringkan tubuh ke katil. Tanpa dipinta, fikirannya terbayangkan lelaki itu. Bertubuh tegap dan agak tinggi, berkulit sawo matang, berkumis nipis dan raut muka yang manis. Ketua Pengawas sekolahnya dulu yang digilai ramai pelajar perempuan dan paling dibencinya sepanjang dia menjadi Ketua Pengawas. Faris Hakimi....

Dia mengiring ke kiri dan kanan. Biarpun diulit rasa mengantuk dan letih, namun matanya tetap berdegil untuk tidur. Puas dia memejamkan mata, namun masih belum terlena. Bayangan wajah Faris datang di segenap ruang minda. Menjengah dan mengganggu. Kejadian 5 tahun lepas datang menjelma. Membuka semula jendela kenangan lama.

Faris, kenapa kau muncul lagi, bisiknya sendiri.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...