nuffnang

Tuesday 16 July 2013

Pada Suatu Masa Dalam Bulan Puasa

Masa merangkak ke waktu asar. Tiga budak hingusan itu berkumpul di hadapan rumah kedai milik bapa salah seorang mereka. Mereka meletakkan bunga api dan surat khabar di sebuah bangku. Lalu seorang membuka surat khabar itu seraya menghampar ke atas bangku itu. Kemudian masing2 mengoyakkan pembalut bunga api dan mengeluarkan belerang bunga api itu. Apabila semua bunga api dikeluarkan belerang, masing-masing mengambil ranting kayu berdekatan mereka. Dengan perlahan belerang itu dilenyek-lenyek.

Tiba-tiba.....

"Adusssss!!!Panas!!!!"

Terdengar suara salah seorang terpekik dan menangis kuat. Budak itu terus berlari ke rumah mak ayahnya. Seorang budak lagi terut menangis dan berlari balik sambil memegang kepala. Seorang lagi budak terdiam dek terkejut lalu masuk ke rumah kedai ayahnya. 

*************************************************

 Di bawah 60 saat sebelum kejadian:

Salah seorang budak itu tanpa disedari telah menggunakan ranting kayu yang telah berbara untuk melenyekkan belerang bunga api itu. Lalu bila terkena belerang yang dilenyek, terus api menyambar mana-mana anggota badan berdekatan. Sambaran api itu terkena hujung kepala budak itu dan membakar sedikit hujung rambutnya. Sebab itu budak itu menangis dan memegang kepalanya sambil berlari balik. Sambaran api itu paling banyak mengenai tangan budak yang meraung kepanasan itu. Waktu itu dia asyik melenyek belerang itu. Api itu membakar jari-jari hingga pergelangan tangan kanannya.

*************************************************

Sejam sebelum kejadian:

Tiga orang budak itu berkumpul di tepi sungai di kampung mereka. Salah seorang budak itu memberi cadangan untuk mengisi waktu lapang mereka petang itu sempena ketibaan hari raya.

"Jom kito buat bom (mercun buatan sendiri) nok?" Katanya dalam dialek Besut-Setiu.


*************************************************

Tiga hari selepas kejadian:

Takbir raya berkumandang. Salah seorang budak itu tidak ke masjid seperti kebanyakan budak-budak lain. Dia memegang pergelangan tangan kanannya yang melepuh dan mengembang seperti belon. Raut mukanya penuh kesedihan. 


4 comments:

  1. kesiannya..elakkan di musim perayaan nie bermain dengan mercun.

    ReplyDelete
  2. kesiaaann kt budak tu..pas tu dia serik dh..

    ReplyDelete
  3. itulah..bdk2 skang terlebih advance..he..

    ReplyDelete
  4. salah seorang budak2 tu ialah penulis sendiri, 22 tahun yg lepas..heheh

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...