nuffnang

Wednesday 24 July 2013

Corat Coret: Pil Kuda dan Keruntuhan Generasi Muda

Kami membesar bersama di sebuah perkampungan yang indah dan permai. Kami bermain dan bergurau bersama. Kami sama-sama dikejar sekumpulan ayam api garang di kampung kami pada saban hari. Kami sama-sama memanjat pagar rumah penduduk kampung kami dan mencuri buah koko tatkala malam menjelma. Dan kami dan beberapa yang lain juga sama-sama dikejar tuan rumah semasa asyik menikmati buah koko dalam pagarnya. Kami sama-sama bertempiaran lari tanpa toleh ke belakang hinggalah sampai ke pasar malam kampung kami. Di pasar malam itulah kami ditanya soalan cepu emas oleh seseorang di belakang kami, "mun ko curi koko aku?" dan bila kami menoleh dan terpandang  tuan rumah, kami sama-sama tercengang tak terkata apabila memikirkan kami telah sampai ke kawasan selamat tanpa pengetahuan tuan rumah.

Masa berlalu dan berlalu. Putaran bumi memang tak terasa hingga membawa kami ke usia dewasa. Kami memilih haluan hidup berbeza.

Penulis tidak mendengar sebarang perkhabaran dan cerita tentangnya sehinggalah mendapat mesej WhatsApp dari adik penulis pada suatu malam....

"Mu kenal dop ****"

"Kenal"

"Tu saeng (kawan) mu tu
Mati dh"

"Taw dop"

"Yo ko
Bilo"

"Sbb overdos pil
X slp aku 2 bln lps
Buih mulut sbb overdose"

Penulis termenung sekejap. Penulis tidak pasti berapa ramai lagi generasi muda kampung kami akan terikut jejak langkah itu dan memilih kematian dengan cara sebegitu. Tapi yang pasti generasi muda kampung kami dan kampung berhampiran yang terjebak dengan ketagihan pil kuda ini semakin membimbangkan.Yang pasti juga, mereka yang terjebak sukar dipulihkan. Pengedar ada di mana-mana sahaja. Mereka tetap mencari pil kuda atau tetap dicari pengedar pil kuda.

Penulis juga hairan. Kenapa masalah ini tidak dibendung dari puncanya? Punca yang nyata adalah pengedaran pil berkenaan. Ada beberapa yang disebut-sebut sebagai pengedar, namun seolah dipandang sepi. Tiada tindakan konkrit. Jawapan klise ialah menyalahkan ibu bapa. Ya ,kita boleh menyalahkan ibu bapa. Tapi adilkah? Kalaulah mereka mempunyai 15 anak.14 berjaya, berkerjaya dan berkeluarga bahagia. Tiba-tiba seorang terjebak dengan penagihan pil. Apakah signifikannya menyalahkan ibu bapa 100 peratus? Sudah tentu tidak. Ini bermakna faktor luaran yang mengundang punca yang lebih kuat.

Hakikatnya, masalah yang berlaku sekarang persis nasi menjadi bubur. Hajat di hati ingin menanak nasi. Lauk pauk sudah tersedia. Terlanjur memasak, nasi bertukar menjadi bubur. Jadi, wajarkah lauk-pauk tadi dibuang oleh kerana nasi tiada?Bagi orang yang tau berfikir, sudah tentu bubur itulah akan diinovasikan bersama lauk-pauk tadi untuk menjadi menu baru bagi mereka.

Jadi masalah sekarang ialah ramai sudah terjebak. Pulihkan penagihan dan sekat pengedaran pil-pil khayal seperti ini. Di sini memang memerlukan kerjasama semua pihak, ibu-bapa, penduduk kampung, pihak berkuasa dan wakil yang dipilih oleh rakyat di kawasan berkenaan. Bertindaklah atau tunggu sahaja keruntuhan generasi muda satu persatu.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...